Merhaba Havacılık Meraklısı dostlarım. İstanbuldaki Rahmi Koç Müzesindeki havacılık ile alakalı yazı dizime kaldığım yerden devam etmek istiyorum.
Bahçenin bir köşesinde gölgeliğin altında ziyaretçilerin gezmesini bekleyen bir özel jet mevcut. TC-LEY tescilli HFB-320 Hansajet. Bir alman firması olan Hamburger Flugzebau firması Firkenwerder bölgesinde 1933 yılında Blohm - Voss tersanelerinin havacılık şubesi olarak 1933 yılında faaliyet göstermeye başlamış. Müzede sergilenmekte olan HFB-320 nin gövdesi tamamen metalden üretilmiş olup 10 kişilik bir özel uçaktır. 60'lı yılların ortalarından 70'li yılların ortalarına üretilmiş olan bu jet motorlu uçak müzeye Genel Havacılık tarafından bağışlanmış.
Bahsi geçen uçağın bir kaç değişik özelliğinden ve hikayesinden kısaca bahsetmek isterim.
Airbus firması ileriki yıllarda kendi ürettiği uçaklarda kullanacağı fly by wire sistemini bu uçak üzerinde test etmiş.
1964 yılında ilk uçuşuna çıkan uçak test uçuşunda bir takım sorunlar yaşar ve uçak düşer. Yinede programa devam edilir uçak sertifikasyon ve modifikasyon sürecini 1967 yılında tamamlayarak FAA dan lisansını alarak ilk ticari satışını bir italyan firmasına yapar.
Askeri ve sivil olarak toplam 47 adet üretilen bu uçağın kanatları alışılagelmiş geriye doğru açılı değil ileriye doğru açılı olarak tasarlanmış.
Türkiyedeki müşteriside TC-GSH ve TC-LEY olarak iki adete sahip Genel Havacılığın sahibi Nedim Sülyaktı.Sayın Sülyak ıllarca hava taksi olarak hizmet veren TC-LEY tescilli uçağı sömrünün geri kalan kısmını müzede sergilenmek üzere Rahmi Müzesine bağışlamış. Uçağın kısaca hikayesi bu. Konuyla ilgili fotoğraflar aşağıdadır.
Rahmi Koç Müzesi 4
Uçağın bahçede sergilendiği yerin dışarından bir görüntüsü.
TC-LEY tescilli "Leyla Sülyak" isimli uçağın kuyruk detayı.
Daha öncede bahsetmiş olduğum kanadın ileriye doğru tasarımını gösteren kanat detayı.
Yolcu kabininden bir fotoğraf. Koltuklar gayet rahat gözüküyor. Malesef arada cam bir bölme var içine binip oturmak mümkün değil.
Muhtemelen ziyeretçilerin karıştırıp kurcalamalarını engellenmek için alınmış bir önlem olan ara cam bölme kokpit tarafındada var. Kokpitinden bir kesit. Bu arada sol koltuğun önündeki yuvarlak kırmızı uzun bir parça ne acaba bilgisi olan varmı?
Uçağın sağ tarafının bir görüntüsü. Motor kanat ve iniş takımı detayları.
Rahmi Koç Müzesinin havacılık ile bölümünü işlediğim yazı dizisinin TC-LEY tescilli Genel Havacılık tarafından müzeyte bağışlanan HFB-320 sini işlediğim yazının sonuna geldik. Bir sonraki yazımda görüşmek üzere. Esen kalın.
Erhan Aydoğdu
(Fotoğraflar kendime aittir bilgilerin bir kısmı internetten derlenmiştir)
Hiç yorum yok: